Summa sidvisningar

lördag 7 september 2013

Citron- och lakritscupcakes


Saftiga citronmuffins med lakritsmaräng på toppen, mums! Jag är så glad för lakritspulvret som nu finns att köpa i de flesta affärer och testade att toppa muffins med marängen och det blev jättegott! Min brännare var tom så jag brände av mina cupcakes under grillen i ugnen.  Tyvärr lagade jag mat samtidigt och brände därför marängen lite, borde lärt mig att det går fort när man använder ugnens grill. Ibland tror jag att jag klarar av att göra fler saker samtidigt än jag faktiskt kan. Marängen var god ändå, bara lite mörk.

 

 
Citronmuffins
  • 100 g smör, mjukt
  • 1 ½ dl strösocker
  • 2 äggulor
  • 3 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk bikarbonat
  • 1 ½ citroner, gärna ekologiska, finrivet skal
  • 1/4 tsk salt
  • 1 dl filmjölk eller yoghurt
  • 3 msk citronjuice, nypressad
  • ½ tsk äkta vaniljpulver                                                                                                                 
  • 2 äggvitor

1. Värm ugnen till 175°C.
2. Lägg 12 pappersformar i en muffinsplåt.
3. Vispa smör och socker vitt och luftigt.
4. Tillsätt en äggula i taget och vispa väl.

5. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke, inklusive citronskal.
                                                                                                                                              
6. Blanda ner de torra ingredienserna i smörblandningen, växelvis med filmjölk och citronjuice.
                                                                                                                                                
 7. Vispa äggvitorna i en ren bunke, tills mjuka toppar formas. Vänd ner i smeten.
                   
8. Fyll muffinsformarna till ¾.
                                                                                                             
9. Grädda i 20-25 minuter eller tills muffinsen är torra när du provar med en sticka. 
           
10. Låt svalna i formen i 5 minuter innan du stjälper upp.

 
Maräng
·         2 äggvitor
·         1 ½ dl socker
·         2 tsk lakritspulver

  1. Häll några centimeter vatten i en kastrull och sätt en skål ovanpå, helst med rund botten.
  2. Låt vattnet sjuda och blanda socker och äggvita i skålen. Vispa tills marängen blir fast och en marängtopp håller formen när du drar upp vispen.
  3. Blanda i lakritspulver. Vispa till det är väl blandad. Ta skålen från kastrullen.

Montering

 Spritsa lakritsmarängen på muffinsen och bränn av med en brännare eller under grillen i ugnen. Marängen ska inte bakas utan bara få lite färg.

Ätes helst samma dag men går att spara och förvaras då i kylskåp.
Ta fram från kylen ungefär 1/2 -1 timme innan servering.



Receptet är mitt bidrag till Månadens sötsak. http://sotasaker.com/sura-saker-2/

 

 


2 kommentarer:

Limarea sa...

Det här lät ju vansinnigt gott! Dom måste jag testa :)

Carina sa...

Det var det Lettie! Lycka till! :)

Skicka en kommentar