Summa sidvisningar

onsdag 17 augusti 2011

Jordnötskakor



Sedan tonåren har jag samlat recept i en gul bok och de första sidorna består av recept från min mamma, men ganska snart dyker ett recept på en jordnötskaka upp. Det här är ett av få kakrecept som jag inte tröttnat på genom åren utan har fortsatt baka år efter år. Fick receptet på ett ålderdomshem i Kalmar där jag jobbade i köket. I vanliga fall är jag inte speciellt förtjust i vare sig jordnötter, jordnötssmör eller jordnötskakor, men denna kaka gillar jag! Kakan går snabbt och lätt att göra och vill man ha den extra god kan man doppa ena änden i mörk choklad, alternativt spritsa ränder över kakorna. På ålderdomshemmet bakade jag 10-dubbel sats och förvarade kakorna i kylskåpet och fortfarande brukar jag ha kakorna i kylen, där de håller åtminstone en månad.

200 g smör
2 dl strösocker
2 dl hackade jordnötter
2 dl havregryn
3 dl vetemjöl

Ev. mörk choklad till garnering

Rör smör och socker poröst och blanda sedan i övriga ingredienser. Rulla till bollar och platta till något. Lägg på plåt klädd med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen, 200°, ca 10 minuter.

När kakorna svalnat kan man doppa ena änden i smält choklad eller spritsa ränder över kakan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mums mina favoriter, ska nog testa dessa i helgen ! Kram kram P

Skicka en kommentar