Summa sidvisningar

tisdag 9 augusti 2011

Blåbärsmoussetårta

Mmm va gott det är med blåbär! Speciellt när man har plockat dem själv! Tyvärr hittar jag aldrig några blåbär här nere i Skåne men när jag är i min barndoms Kalmar så vet jag precis var jag ska gå för att hitta de största och finaste bären! Lika kul som att plocka blåbär är det att fika ute i den väldoftande granskogen! Tack till kära svägerskan för sällskap och fika! <3



Blåbärssylt.

Ljus tårtbotten, delad på två. Halva kakan används.



Mousse
3 ½ blad gelatin
250 g blåbär, färska eller frysta och tinade
1 dl strösocker
3 msk vatten
250 g vaniljkesella
2 ½ dl vispgrädde


  1. Klä en springform med overheadplast. (Dela ett ark i tre delar på längden och tejpa ihop med en tejp som går att lossa utan problem, tex frystejp. Fodra insidan av formen med längden).
  2. Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten och mixa blåbären. Jag gillar släta mousser och passerar blåbären, men det är inte nödvändigt.
  3. Koka upp socker och vatten i en kastrull och rör tills sockret smält, ta kastrullen från plattan.
  4. Skaka av vattnet från gelatinet och låt smälta i sockerlagen, blanda sedan ner blåbärspurén.
  5. Vispa grädden lätt. Rör ned vaniljkesellan i blåbärsblandningen och vänd sedan ner grädden däri.


 Montering

Lägg en halverad tårtbotten i botten på en springform fodrad med OH-plast. Stryk på ett tjockt lager blåbärssylt och häll sedan på moussen. Slå formen lätt i bordet så att eventuella luftbubblor försvinner. Stryk toppen slät. Täck med plastfilm och låt stelna i kylen över natten eller i frysen, upp till ett par veckor.

Ta helst av plastfilmen medan kakan ännu är frusen. Det tar några timmar att tina i rumstemperatur eller en dag eller natt i kylskåp. Dekorera efter smak. Tårtan på bilden har skogshallon, smultron och violer på toppen och choklad runt om. Chokladen tempereras och stryks ut på ett overheadark i lagom storlek, när chokladen skiftar färg sätter man remsan runt tårtan och låter den stelna i kylskåp i några minuter innan plasten dras av. Chokladen måste tempereras för att det ska fungera. Här har jag använt vit och mörk choklad som jag strök slät med en pallett.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar